-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40396 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:40

در قرآن كريم به اوقات نماز اشاره شده، آيا از اين آيات پنج وقت جداگانه نماز استنباط ميشود يا سه وقت نماز برداشت ميشود؟ اگر پنج وقت استنباط ميشود، خواندن نمازها در سه وعده مجوزي دارد؟ چنان چه سنت پيامبر اكرمدر سه وعده خواندن هم باشد، آيا سنت پيامبر اكرمبا صريح آيات قرآن تعارض ندارد؟!

گرچه خواندن نماز در پنج نوبت (ظهر، عصر، مغرب، عشأ و صبح) امري مستحب و بهره مندي از ثواب اول وقت و فضيلت وقت خاص را به دنبال دارد; ولي خواندن نماز در سه وعده نيز با آيات قرآن كريم تعارض ندارد.

اصولاًآياتي كه به اوقات نماز اشاره دارد در هيچ كدام به جزئيات به طور كامل و پنج وعده بودن تصريح نشده است. خداوند متعال ميفرمايد: اَقِمِ الصَّلوَةَ لِدُلوكِ الشَّمسِ اِليَ غَسَقِ الَّيلِ وقُرءانَ الفَجرِ اِنَّ قُرءانَ الفَجرِ كانَ مَشهودا; (اسرأ،78) نماز را از زوال خورشيد تا نهايت تاريكي شب ]نيمه شب[ بر پادار، و همچنين قرآن فجر ]نماز صبح[ را، چرا كه قرآن فجر مورد مشاهده ]فرشتگان شب و روز[ است.( ر.ك: الدرالمنثور، جلال الدين سيوطي، ج 5، ص 280ـ282، داراحيأ التراث العربي، بيروت. )

در جايي ديگر ميفرمايد: واَقِمِ الصَّلوَةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وزُلَفـًا مِنَ الَّيلِ اِنَّ الحَسَنـَتِ يُذهِبنَ السَّيِّ ?‹اتِ ذَلِكَ ذِكريَ لِلذّاكِرين; (هود،114) نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپادار، چرا كه حسنات، سيئات ]و آثار آنهارا[ بر طرف ميسازند، اين تذكري است براي آنهاكه اهل تذكرند.( ر.ك: نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 12، ص 221; ج 9، ص 265، دارالكتب الاسلامية، تهران. ) بنابراين، در آيات مذكور كه درباره اوقات نماز ميباشد، به پنج وعده بودن نماز، تصريحي نشده است، تا با سنت پيامبر اكرم(نماز در سه وعده) تعارضي داشته باشد. ترديدي نيست كه جزئيات اوقات نمازهاي پنجگانه، در قرآن بيان نشده; بلكه بيان جزئيات و شرح آن به پيامبر اكرمو امامان معصوم: سپرده شده است; به همين جهت آيات قرآن در كنار رواياتي كه از آن بزرگواران به دست ما ميرسد، زمان نمازهاي پنج گانه را به طور دقيق مشخص ميكند چنان كه امام صادقدر ذيل آيه 78 سوره اسرأ ميفرمايد: خداوند ]در آيه مذكور[ چهار نماز را واجب كرده، در قسمتي از زمان كه ابتدأ آن اول ظهر و انتهايش نصف شب است، دو نماز از ظهر تا غروب و دو نماز از اول غروب آفتاب تا نصف شب كه هر كدام يكي از قبل از ديگري است.( ر.ك: مجمع البيان، طبرسي، ج 4، ص 86 ـ 88، دارالمكتبة الحياة، بيروت. ) و فقها و مجتهدان براساس آيات و روايات موجود، زمان و اوقات نمازها را بيان ميكنند.( ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي; ج 11، ص 58 ـ 59; ج 13، ص 174 ـ 175، انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم / عروة الوثقي، سيدمحمد كاظم طباطبايي، يزدي، ج 1، باب اوقات نماز، مسأله 2 و 10، انتشارات اسلامي، وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم. ) در منابع اهل تسنن هم خواندن نمازهاي پنجگانه در سه وعده مورد تأييد قرار گرفته است.( ر.ك: بداية المجتهد و نهاية المقتصد، ابن رشد الحفيد، ج 1، ص 83، دارالفكر، بيروت / المغني، عبدالله بن قدامه، ج 1، ص 404ـ405، دراالكتاب العربي، بيروت. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.